onsdag den 3. september 2014

Endnu en stribet til Sigurd

Jeg elsker at strikke småt og det får naboens Sigurd glæde af.
Denne gang strikker jeg striber i Blackhill Cotton/wool i farverne Kornblomst og Mørk Kornblomst.
Jeg har lånt en bluse af hans som jeg har taget mål af, for Sigurd er en høj og tynd lille fyr, så ingen strikkeopskrift passer til ham.
Jeg bruger en meget modificeret opskrift af Lene Holme Samsøe. "Ret nem raglan".
Str. 2 år er for bred og for kort, så jeg har formindsket maskeantallet og forlænget både krop og ærmer.
Det er let at gøre når man strikker oppefra og ned.
.


5 kommentarer:

  1. Han bliver så fin. Det er da perfekt feriestrik. Bare rundt og rundt....

    SvarSlet
  2. Høj, tynd OG heldig.
    Så fin en drengebluse.

    SvarSlet
  3. Du strikker bare så SMUKT. Selv om jeg ikke kommenterer ofte er jeg inde og kikke på din blog dagligt. Den er utroligt inspirerende. Hvordan får du dine striber til at sidde så flot ? Når jeg skfter farve forskyder farverne sig altid lidt :-( Jeg sætter farveskiftet midt bag på ryggen. Set er jo især at problem hvis man strikker med 2 striber af gangen :-( Ja man vil jo gerne have resultatet så perfekt som muligt ;-)

    Mange hilsner fra Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone.
      Først vil jeg sige tak for dine pæne ord. Jeg slubre dem lige i mig;)
      Dernæst til dit lille stribeproblem.
      Du skal først og fremmest lave fsrveskiftene i siden, så ses de ikke nær så tydeligt som på ryggen. Dernæst kan du gøre lidt forskellige ting for at få det til at se pænt ud. Jeg har ex her på Sigurds sweater lavet en "falsk søm" ? Dvs at jeg strikker en vrangmaske i hver side hvor jeg, godt nok kun i den ene side, laver fsrveskiftene. På denne måde er det også let at se hvor nøjagtig farveskiftene skal ligge.
      Bruger du ikke vrangmaskesømmen. Jeg gør det ikke altid. Skal du bruge en maskemarkør, så du altid får lavet farveskiftene det rigtige sted.
      Jeg har også læst et sted noget med at flytte en maske frem og tilbage, så kan man slet ikke se farveskiftene, men den metode har jeg ikke selv nærstuderet. Men prøv at Google det.
      Spørg endelig igen hvis du har flere spørgsmål.

      Slet
    2. Tusind tak.....Det giver virkelig mening :-) Jeg har også set det med at flytte en maske frem og tilbage, det kunne slet ikke funke for mig....Så tak Ulla :-D

      Slet